FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL - Nemzedékekre tervezve

Mátyás Fakereskedo Kft
METAMOB - akciós MetaGO ajánlata
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Faipari gépek -> Stonewood Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.


FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le:


2011-02-16

Egy sztárdizájner mantrái - Karim Rashid

Karim. Az 'i' betűn pont helyett X, a felirat magenta, akárcsak a sztártervező öltönye, amiben belépett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem aulájába. Karim két lábon járó brand - ha nem is mélyrehatóan, de mindenkinek dereng valami a hullámzó, neonszínű plasztik-objektekről.

Karim Rashid kisgyerekkora óta szerelmes a tárgyak sokféleségébe, és ötven év alatt sikerült is meghódítania őket. Szinte nem létezik olyan típusú objektum, a cumisüvegtől a luxusszállodáig, amin ne hagyta volna rajta a kézjegyét.

A design Nagy Sándora jellegzetes neon hajlatai, soha sem nyugvó, érzéki vonalai révén olyan globális formavilág megteremtésére vállalkozott, ami a világ minden táján ugyanazt jelenti. Munkái helyett saját auráját prezentálta, összefüggő designfilozófia helyett pedig inkább szlogenek hangoztak el a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nagy előadójában. Olyan design-mantrák, amiket a durva jet leg zúgásával a fejében is bármikor elő tud rántani, de Karim jelenléte nélkül üresen hullanak vissza rám a jegyzetfüzetemből. Az elszánt design-őrültek már mind látták Milánóban, Londonban előadni Rashidot, de így is rengetegen gyűltek össze a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen - sőt sokan csalódottan indultak haza, mert már nem fértek be a terembe. Karim az első sztártervezők egyike, és az egyik legimpulzívabb, érthető, hogy sokan kíváncsiak a titkára, még akkor is, ha köztudott, hogy a design világában a végéhez közelít a globális ikonok korszaka.

A rosszindulatnak - miszerint Karim budapesti látogatása olyan, mint amikor a popsztárok a csúcsról lefelé útba ejtik Kelet-Európát - ezúttal nincs helye, ugyanis Karim gyakran jár errefelé, szerb felesége miatt kötődik a régióhoz. A szervezők igyekeztek kapcsolatot teremteni Rashid és a magyar dizájn közt - az egyik ilyen kapcsolódási pont az első sorban ült és egy szimbolikus ajándékot is hozott. Rubik Ernő, a magyar sztártervező nagy meglepetésünkre egy pink Rubik-kockával lepte meg a tervezőt. De felmerült Eva Zeisel neve is, aki a harmincas években távozott Európából, és most Karim szomszédja a new york-i MOMA állandó design kiállításán.

A sztárok nem adják könnyen a titkukat, viszont ismét rácsodálkozhattunk Karim Rashid hiperaktivitására, arra a lendületre, ami előrekergeti minden elképzelését a megvalósulás rögös útján - nem pusztán a szerencsének köszönhető, hogy több mint háromezer termék fűződik a nevéhez. Karim egy popsztár termékenységével ontja magából a dizájnslágereket, és ahogy mostani előadásában is elhangzott, nem törekszik intellektuális mélységekre, sokkal érzékibb szinten próbálja megszólítani a fogyasztókat. Tárgyai érzelmesek, hangosak, figyelemfelkeltőek, jól elkülöníthetőek a többi tárgytól. Nagyon fontos mozzanat a felismerhetőség, hiszen ez a Karim-brand lényege, ami a legkülönfélébb tárgyakat kapcsolja össze a megrendelő gyártók márkajegyein felül álló szuper-brand alatt. A kilencvenes években Karim volt az egyik legleleményesebb felismerője annak, hogy mennyire jó üzlet, amikor egy kellőképp hangos személyiség kreativitása válik hozzáadott értékké a piacon. A Dirt Devil azért kéri fel Karim Rashidot, mert ha ő tervez meg egy porszívót, akkor majd jobban el tudják adni - aki ettől még nem válik porszívóügynökké, bár kétségkívül tehetséges volna ebben a szakmában is.

Karim előadása rámutatott, mennyire fontos a közeg, amiből érkezett. A globális designkultúra nagykövete ugyanis Kairóban született, de már Kanadában járt egyetemre, absztrakt festő édesapja kiállításai révén rengeteg helyre eljutott -  már gyerekként szélesre tárult a világ előtte. Az apuka nem mellesleg nagy rajongója a Karim szavaival élve szép, intelligens, demokratikus tárgyaknak - ami a 60-as évek ipari design-boomjának közegében erős élmény lehetett egy tárgyakra figyelő kisfiúnak. Karim folyamatosan lerajzolt mindent, ami körülvette, elmondása szerint egykori lakásuk minden tárgyára emlékszik, az anyukája cipőitől kezdve a kedvenc narancssárga órájára, amire úgy tekintett, mint a megtestesült tökélyre. Tényleg lehetett valami ebben a fészekben, ha két olyan figura került ki belőle, mint Karim és Hani Rashid, utóbbi a digitális-organikus építészet nagymestere.

A gyerekkori érdeklődés a banális tárgyak iránt a mai napig tart, sőt a tervező egyik legnagyobb felismerésének számít ennek a piaci résnek a felismerése. Fontos, hogy a leghétköznapibb tárgyakra is irányuljon tervezői figyelem, hogy értékessé váljon a hétköznapi ember hétköznapi világa. Amikor azt mondja, hogy rájött, az iparnak szüksége van a designra, olyan vállalatokra gondol, akik egyszerű tárgyakat állítanak elő, például műanyag eszközöket - szerinte egy papírkosarat is megrajzolhatunk úgy, hogy érdekes és szerethető legyen és ezáltal vonzóbb a vásárlók szemében. Kiderült, hogy Karim az ipari formatervezés hőskorának gyermeke, és ez olyan mélyen rögzült benne, hogy a mai napig az ipari sokszorosítás és a design demokratizálódásának mítosza veszi körül. Rejlik némi ellentmondás az olcsó, sokszorosított tárgyak dicsőítésében - hiszen néhány kivételtől eltekintve (például a sokat emlegetett tíz dolláros Garbo papírkosár) tárgyai jóval drágábbak lesznek azáltal, hogy Karim Rashid nevével fémjelzik őket.

A másik nagy ellentmondást abban látom, hogy bár gyermekkora óta a minden design elvének bűvöletében él, mégis akaratlanul sokat tett hozzá ahhoz, hogy a közönség szemében a design kifejezés negatív jelentését erősítse. Ha valaki először találkozik a Rashid-féle tárgyakkal, terekkel, hajlamos azt gondolni, hogy a design valami furcsa és drága dolog. Amikor rosszindulatúan használják a dizájnos szót, akkor gyakran az eredetieskedő tervezői törekvésre gondolnak - ami nem áll elég távol a Karim Rashid Do something original -elvétől. Amikor azt fejtegeti, hogy a design a jövőről szóló programteremtés, a stílus pedig a múlt formáinak variálása, megmerevedett sémák ismételgetése - önkéntelenül arra gondolunk, hogy Karim szinte minden munkáját áthatja a hatvanas évek future hangulata, illetve saját formajegyeinek reprodukálása - amellett, hogy hiábavalónak tűnik a múlt minden formáját elvetni.

Karim kedvenc mantrái a digital age, designocracy és democratic art hármasságából indulnak ki. Számára a design demokratikus művészet, hiszen elérhetővé válik - kérdés, hány nappaliban van jelen a Meritalia-nak tervezett kanapéja. Teljesen megbabonázza a digitális kor szabadságérzete és közvetlensége, hogy egyszer csak azt vettük észre, hogy mindenki egy karnyújtásra van tőlünk, igaz, műholdak ezrei figyelnek minket odafentről. Sok szót ejt arról a szembenállásról, ami a digitália és a kézzel fogható tárgyak világa közt fennáll - számára nagyon fontos az előbbi, de remélhetőleg soha nem fogjuk elveszteni a kapcsolatunkat a tárgyainkkal. Jó példa erre a ragaszkodásra, amikor szoftvereket árulnak látványos csomagolásban, a fogyasztóknak ugyanis szükségük van arra az illúzióra, hogy egy tényleges, nem pedig virtuális dologért fizetnek. Rashidot lenyűgözi a modern technológia minitürizáló kedve, ahogy minden embert az első pendrive megszerzése után. Felhívja a figyelmünket rá, hogy nem szabad kiesnünk, fontos követni a technológiai változásokat, hiszen nem a gonosz robotok világa felé visz minket - megnyugtató ezt egy magenta öltönyös figurától hallani.

Egy idő után már nem is tudunk koncentrálni, elbódítanak Rashid mantrái és a nem éppen tömegrendezvényekre tervezett előadóban fellépő oxigénhiány. Nagyon jó látni, hogy egy dizájner képes ekkora érdeklődést kiváltani Budapesten - még akkor is, ha sokan csak dizájntörténeti relikviaként tekintenek rá. Egy lezárult korszak fontos és szórakoztató szereplőjeként.

 

Markó Barbara, Forrás: Építészfórum

DomoTrend Kft - Lakberendezés Európa neves design-muhelyeibol.

AKE - A perfekt megoldás

Dunaker Kft - Alapítva 1986

105 hazai furészüzem gazdasági teljesítménye - 2010. - Megvizsgáltunk 105 hazai furészüzemet muködteto vállalkozást (60 kemény-lombos, 44 lágy-lombos, 1 fenyo-feldolgozó) a 2010-es évi teljesítményei alapján. A csoport 17,5%-al tudta növelni árbevételét.

SZJA 1% - válasszon a fagazdaság javára - Eljött az adóbevallások ideje, mindenki szabadon rendelkezhet a személyi jövedelem adója 1 %-ával. Összegyujtöttünk jónéhány fagazdaságban érintett non-profit szervezetet, hogy megkönnyítsük a választást. Bevallási határidok: február 27 - egyéni vállalkozók; május 21 - mindenki más bevallásra kötelezett magánszemély.

Zalaerdő Zrt - Erdészek az erdoért

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

105 hazai furészüzem gazdasági teljesítménye - 2010. - Megvizsgáltunk 105 hazai furészüzemet muködteto vállalkozást (60 kemény-lombos, 44 lágy-lombos, 1 fenyo-feldolgozó) a 2010-es évi teljesítményei alapján.

Fagazdasági felszámolás számláló - 2012. - Összegyujtöttük a fagazdaság szakterületein muködo (muködött) Magyarországon bejegyzett cégeket, amelyeknél a 2012-es évben indult el a felszámolási, ill. végelszámolási eljárás.

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár

Prebena - Német szegezogépek, kompresszorok

Ráció szerszám - Prebena, Festool

Forestinvest.hu

ERFARET Tudásközpont

Magyar Belsőépítészet

KARDEX Kft - Erdészeti-faipari termelés, kereskedelem. Furészáru termelés: elsosorban bükk és tölgy. Belföldi, nemzetközi szállítás. Export-import tevékenység.

LEITZ Hungária Szerszám Kft




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.