FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL akkumulátoros gépek

6x6 Trans Erdogazdálkodási Kft - Közúti teherszállítás, erdogazdálkodási szolgáltatások, erdei apríték készítés.
FATUDAKOZÓ
Faipari gépek - Stonewood Kft.
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Agroforg Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FATÁJ RSS
FATÁJ RSS súgó
FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.
CEI-Bois, Európai Faipari Szövetség
A FAGOSZ a CEI-Bois tagja.

Husqvarna Magyarország Kft - Erdészeti és kertészeti gépek kereskedelme. HUSQVARNA, JONSERED, PARTNER, GARDENA.

FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás

Fataj online szaklap


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

2018-02-02

EUTR konzultáció - az EU hivatalos nyelvein április 24-ig

Ez a nyilvános konzultáció az Európai Bizottság által végzett azon hatásvizsgálatba illeszkedik, amely a fa- és fatermékpiaci uniós rendelet (995/2010/EU rendelet) hatálya alá tartozó termékek körének esetleges megváltoztatásához hivatott háttér-információkat gyűjteni. A kérdőív online kitöltésére 2018. január 29-tól 2018. április 24-ig van lehetőség.

Megosztás:
Megosztás a Facebook-on


Az említett rendelet tiltja az illegálisan kitermelt fa uniós piacon való értékesítését. Ezért kellő gondosságra kötelezi a "piaci szereplőket" (akik elsőként hozzák forgalomba a fatermékeket az uniós piacon), hogy minimálisra csökkenjen a kockázata annak, hogy a termékekbe illegálisan kitermelt fa kerüljön. Emellett a "kereskedők" (az ellátási lánc folytatásában elhelyezkedő szereplők) számára előírja, hogy nyilvántartást kell vezetniük közvetlen beszállítóikról és vásárlóikról. A fa- és fatermékpiaci uniós rendelet a mellékletében felsorolt fatermékek belföldi kitermelésére és behozatalára egyaránt alkalmazandó. A melléklet meghatározza a rendelet hatálya alá tartozó termékek körét, az uniós Kombinált Nómenklatúra (KN) kódjaira és termékleírásaira való hivatkozással.

 

A Bizottság értékelést végzett a fa- és fatermékpiaci uniós rendelet működéséről és eredményességéről alkalmazásának első két évére vonatkozóan. Megállapításait 2016 februárjában a Tanács és az Európai Parlament részére készített jelentésében ismertette, amely itt olvasható angolul.

Az értékelés kiemelte, hogy a rendelet a fatermékek széles körére kiterjed, ugyanakkor nem minden fatermék tartozik a hatálya alá. Bizonyos fatermékek, például a hangszerek vagy faülések nem tartoznak a rendelet hatálya alá. A jelenleg mentesülő termékek között piaci részesedés tekintetében jelentős csoportot alkotnak a nyomtatott papírtermékek (pl. könyvek, újságok, kéziratok, gépírásos szövegek és tervrajzok). A belföldön nyomtatott médiával szemben, ahol a papírrost és a papíralapanyagok jelentős részének ellenőrzik a legális eredetét, az importált nyomtatott média esetében a felhasznált farostok legális eredetének ellenőrzése elmarad. Ezért nagyobb a kockázata, hogy illegálisan kitermelt fából készülhettek.

 

Az értékelés magyar nyelven itt érhető el. (FATÁJ megjegyzés: az értékelés 2016. februárjában készült el, így érdemben a 2013-2015. időszakkal tudott foglalkozni, a benne foglalt megjegyzések is erre az időállapotra vonatkoznak.)

 

"Ajánlások és következő lépések

A feltárt hiányosságok kezelése érdekében a tagállamoknak jelentős erőfeszítéseket kell tenniük a végrehajtás és alkalmazás terén. A jelenleg a hatáskörrel rendelkező hatóságok számára elkülönített technikai kapacitás és (emberi és pénzügyi) erőforrások nem felelnek meg az igényeknek, ezért a legtöbb tagállamban ezeket fejleszteni kell, így növelve a megfelelési ellenőrzések számát és javítva minőségét. Ez pedig arra ösztönzi majd az ágazatot, hogy megbízható és működőképes, a kellő gondosság elvén alapuló rendszereket alkalmazzanak. Emellett a hatáskörrel rendelkező hatóságoknak további erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy tájékoztassák a piaci szereplőket, különösen a kkv-kat az EUTR követelményeiről. Különösen a kellő gondossággal kapcsolatos költséghatékony gyakorlatokat kell ösztönözni."

Az érdekelt felekkel folytatott konzultációkból kiderült, hogy sokan nem tartják optimálisnak a jelenlegi fa- és fatermékpiaci uniós rendelet hatálya alá tartozó termékek körét, és úgy vélik, hogy több fatermékre kellene kiterjednie. Mások azonban úgy vélik, hogy a rendelet teljes körű végrehajtása és hatékony alkalmazása előtt a termékkört nem szabad bővíteni. Az érdekelt felek arra is rámutattak, hogy a rendelet egyes bambuszból előállított, azaz nem fából készült termékekre is vonatkozik, míg más bambuszból készült termékek kifejezetten mentesülnek a hatálya alól. Azt javasolták, hogy a bambuszból előállított termékeket következetesen ki kell venni a termékkörből, mivel azok nem fából készülnek.

 

Az értékelés arra a következtetésre jutott, hogy a Bizottság a lehetséges módosítások hatásainak vizsgálata után megfontolhatja a termékkör kiterjesztését. Az Európai Bizottság ezért hatásvizsgálatot végez annak érdekében, hogy elemezze a fa- és fatermékpiaci uniós rendelet termékkörének esetleges megváltoztatási módját. A Bizottság jelenleg három szakpolitikai lehetőséget vizsgál. Az első lehetőség a jelenlegi rendelet hatálya alá tartozó termékek körének változtatások nélkül való megtartása. A második lehetőség a termékkör bővítése egy vagy több további termékkategóriával. A harmadik szakpolitikai lehetőség a termékkör módosítása oly módon, hogy az magában foglaljon minden fát tartalmazó terméket, amit adott esetben mentességek jegyzéke egészíthet ki (mint jelenleg az újrahasznosított fa és fatermékek esetében). Mindegyik szakpolitikai lehetőség magában foglalhatja a jelenleg a rendelet hatálya alá tartozó egyes termékek eltávolításának lehetőségét is.

 

A hatásvizsgálat keretében a Bizottság lehetőséget kíván adni az érdekelt feleknek és egyéb szereplőknek, hogy visszajelzést adjanak a tervezett kezdeményezésről, és a konzultációs tevékenységek révén ténylegesen részt vehessenek benne. Kérjük, e nyilvános konzultáció keretében Ön is fejtse ki véleményét a kérdésről, a javasolt lehetőségekről és az egyes lehetőségek várható hatásairól.

Válaszait a többi polgártól és érdekelt féltől beérkezett válaszokkal együtt figyelembe vesszük a hatásvizsgálat során. Ezért fontos lenne, hogy a kérdőív valamennyi kérdésére választ adjon. A válaszok az EU bármely hivatalos nyelvén benyújthatók.

 

A felmérés három szakaszból áll, és kitöltése mintegy 20 percet vesz igénybe. A kérdőív online kitöltésére 2018. január 29-től 2018. április 24-ig van lehetőség.

 

Ugrás az online kérdőívhez

Forrás: EU

Dunaker Kft - Alapítva 1986

LEITZ Hungária Szerszám Kft

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

ERFARET Tudásközpont

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.