FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

innoLignum Sopron - 2017. szeptember 7-8-9.

6x6 Trans Erdogazdálkodási Kft - Közúti teherszállítás, erdogazdálkodási szolgáltatások, erdei apríték készítés.
FATUDAKOZÓ
Faipari gépek - Stonewood Kft.
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Agroforg Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FATÁJ RSS
FATÁJ RSS súgó
FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.
CEI-Bois, Európai Faipari Szövetség
A FAGOSZ a CEI-Bois tagja.

Husqvarna Magyarország Kft - Erdészeti és kertészeti gépek kereskedelme. HUSQVARNA, JONSERED, PARTNER, GARDENA.

FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás

Fataj online szaklap


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

2017-09-29

A Zselici Csühögő almamelléki állomásának felújítása

A Mecsekerdő Zrt. átadta az általa üzemeltetett erdei kisvasút felújított almamelléki állomását. A sajátos turisztikai élményt nyújtó Zselici Csühögő egyedi értéket képvisel megyében. A 2017. szeptember 26-án bemutatott fejlesztésre az állam és az erdészet mintegy százmillió forintot fordított.

Megosztás:
Megosztás a Facebook-on

 

 

Az Almamelléki Állami Erdei Vasút (AÁEV) vasúti pályája, gördülőállománya és kiszolgáló infrastruktúrájának állapota olyan mértékben leromlott, hogy a kisvasút vonzerejét, az utazások számát már csak egyre nagyobb erőfeszítések árán lehetett fenntartani. A mostani fejlesztés hatására olyan komplex turisztikai attrakció jön létre, amely magas minőségű szolgáltatásaival, élményígéretével és természet közeliségével képes megfelelni a modern kor elvárásainak is.

 

Ünnepélyes átadás

Ripszám István, a Mecsekerdő Zrt. termelési vezérigazgató-helyettese köszöntőjében felelevenítette a kisvasút történetét, ezzel is alátámasztva az erdőgazdaság törekvését az itt található értékeket megőrzésére és eredeti állapotában történő megosztására. Ahogy Gulyás Andrea közigazgatási államtitkár asszony is elmondta: az, hogy most itt állhatunk, azoknak a környezeti értékeknek köszönhető, amit a környék és a kisvasút a turistáknak tud nyújtani: az idősebbek, a vadászat szerelmesei éppúgy megtalálják a kedvükre valót, mint a fiatalok az erdei iskolában. Nagy Csaba, a Baranya Megyei Önkormányzat elnöke szintén köszönetet mondott e helyi érték megóvásáért, kiemelve, hogy a környék komplex fejlesztéseinek sorába illesztve a Csühögő megóvása értékes hozzájárulást jelent a régió idegenforgalmi fellendülésének terén.

 

 

Ripszám István vezérigazgató helyettes beszéde:

 

 

Gulyás Andrea államtitkár beszéde

 

 

Az állomásépület és környékének bejárását követően a felújított szerelvények Almamellék állomásról a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola állomásig szállították az átadáson megjelenteket, ahol ünnepi fogadásra kerül sor.

 

 

A fejlesztés elemei

A beruházás keretében visszanyerte eredeti formáját az almamelléki állomásépület homlokzata. Teljes felújítását követően új funkciót kap a régi pályamesteri iroda és az egyszerű mozdonyszín, emellett megújult a MÁV-típusú régi egykapus fa áruraktár is. Az állomáson új, fedett, faszerkezetű mozdony- és kocsiszín, illetve tűzivíz medence is épült, a megállókban magas peron és térvilágítás valamint utastájékoztatási elemek kerültek kialakításra. Az állomás területén teljes pályarekonstrukcióra is sor került, valamint teljes felújításon esett át kettő C-50-es mozdony, két "Dunakeszi" zárt kocsi és két "Maszolaj" nyitott kocsi is.

 

Az almemelléki erdei vasút felülnézetben:

 

 

 

Érdekességek

A Mecsekerdő Zrt. által üzemeltetett erdei kisvasút hazánk két, 600 mm-es keskenynyomtávú vasútvonalának egyike, így igazi kuriózumnak számít. A jelenleg Almamellék és Sasrét-puszta között közlekedő Zselici Csühögőnek évente közel hat-hétezer utasa van, a menetrend szerinti járatokon kívül különböző rendezvények, túrák, az erdei iskolai oktatás vagy szervezett csoportok keretében is közkedvelt kirándulási célpontnak számít. A kisvasút szerelvényei fél óra alatt teszik meg a mintegy 7 km hosszú utat. A sínpár nádasokkal szegélyezett halastavak mellett halad, utazás közben gyönyörködhetünk a jellegzetes, lankás zselici dombokban, a csodás sasréti erdőkben, és köszönthetjük az itt-ott felbukkanó szarvasokat és vízimadarakat is.

 

Történeti háttér

Az egykoron 54-es menetrendi számot viselő Kaposvár-Szigetvár-vasútvonal a Zselic dombvidékét szelte át. Az Almamelléket is érintő vonalat 1900. november 9-én adták át a forgalomnak.

A leegyszerűsödött szállítási lehetőségek arra ösztönözték a községtől északra fekvő erdőterületek birtokosát, báró Biedermann Rezsőt, hogy a faanyag elszállítására keskenynyomközű vasutat létesítsen területei és az almamelléki állomás között. Az elképzelés 1901-ben valósult meg, ekkor épült meg az első vonal az almamelléki állomás és a németlukafai Cigányvölgy között 7,2 km hosszan. A kisvasút nyomtávolsága 600 mm lett, a talpfákra 7 kg/m tömegű sínek kerültek.

A vasúton főleg az erdőben kitermelt fát szállították a nagyvasúthoz, de a németlukafai hamuzsír égető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Szintén megemlítendő az erdők közötti irtásokon termelt mezőgazdasági termények szállítása is. Vontatóként akkoriban - mint leggazdaságosabb megoldás - a ló szolgált. A személyforgalom egyidős a vasúttal, a báró által Sasréten alapított iskolába vonaton utaztak a környék gyerekei.

A pálya 1925. évi bővítésekor épült meg a lukafai elágazástól a Sasréti vadászkastélyig (ma vendégház) vezető 1 kilométer hosszú vonal, amely később a ma is működő fővonal részévé vált.

A Kaposvár-Szigetvár vasútvonalon az utolsó személyvonat 1976. december 31-én közlekedett. 1977. nyarán a vasútvonal Almamellék állomásán forgatták Zsombolyai János "Kihajolni veszélyes!" című filmjét, melyben kisvasúti jelenetek is szerepelnek. A vágányokat csak a filmforgatás után szedték fel.

A közvetlen nagyvasúti összeköttetése megszűnése óta az erdei vasút elszigetelten működik.

A '60-as évek közepétől - a korszerű tehergépjárművek megjelenésével, illetve az erdészeti feltáró utak kiépülésével - folyamatosan esett a teherszállítás volumene, a felszámolástól a minimális hivatásforgalom és a sasréti területek akkor még kevésbé jelentős, de meglévő vonzereje mentette meg. A kisvasút azóta is szolgálja a térségbe látogató turistákat.

Forrás: Mecsekerdő Zrt.
Fotó: Mőcsényi Miklós

Az alábbi képkapcsolóval pedig az esemény 57 fotója tekinthető meg.

 

 

PFIFFER BÚTOR

KUHN Rakodógép Kft

Dunaker Kft - Alapítva 1986

LEITZ Hungária Szerszám Kft

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.